dinsdag 30 april
21°C
139 km

Gentse "busbeweging" met 1.700 handtekeningen naar schepen Watteeuw: "Stad moet harder op tafel slaan"

De nieuwe actiegroep "de Gentse Busbeweging" heeft een petitie met 1.700 handtekeningen overhandigd aan de Gentse schepen van Mobiliteit Watteeuw. De actiegroep wil niet dat verschillende routes van het openbaar vervoer in Gent worden aangepast, en roept de gemeenteraad op om op tafel te slaan bij vervoersmaatschappij De Lijn en de Vlaamse regering. 

De Busbeweging is een nieuw actiecomité in Gent. Het is een samenwerking tussen lokale wijkcomités, de milieuverenigingen Greenpeace Gent en Gents MilieuFront, en de reizigersvereniging TreinTramBus Gent. Ze hebben één gemeenschappelijk doel: meer en beter openbaar vervoer in de stad en de deelgemeenten.

"We zien dat, bijvoorbeeld in Drongen, schoolgaande kinderen langs onveilige straten moeten wandelen", zegt Bouke Billiet van het Gents MilieuFront. "We zien dat mensen die niet goed te been zijn, opgesloten worden in hun wijken. Men is vervoersarmoede aan het creëren op dit moment. We willen eerst en vooral dat dat wordt stopgezet."

"Zijn hier niet om het stadsbestuur aan te vallen, maar om hen aan te moedigen harder op tafel te slaan"
En daarom zijn ze vandaag bij elkaar gekomen aan het Gentse stadhuis, om 1.700 handtekeningen te overhandigen aan de schepen van Mobiliteit, Filip Watteeuw (Groen). De stad is zelf niet verantwoordlijk voor het schrappen van haltes, maar de actievoerders hopen wel dat het stadsbestuur hun belangen mee helpt te verdedigen. 

"We zijn hier vandaag niet om het stadsbestuur aan te vallen, maar om hen aan te moedigen opdat ze een beetje harder op tafel zouden slaan bij  De Lijn en bij de Vlaamse overheid", zegt Rik Verschueren van een Drongense actiegroep. "Onze burgemeester en de Vlaamse minister van Mobiliteit behoren tot dezelfde partij, dus wij stellen ons voor dat zij mekaar toch moeten kunnen vinden om samen naar oplossingen te zoeken."

Begrip bij Watteeuw
Schepen Watteeuw heeft de 1.700 handtekeningen in ontvangst genomen en reageert alvast begripvol op de actie. "Ik begrijp de bekommernis van deze mensen. Het grote probleem is natuurlijk de budgetneutraliteit waarmee de Vlaamse regering altijd zwaait naar De Lijn. Als ergens een maatschappelijke nood is voor meer openbaar vervoer en De Lijn wil daarop inspelen, dan moeten ze ergens anders schrappen. Dat is natuurlijk een ongelooflijk vervelende situatie, zeker voor de mensen die zich georiënteerd hebben op het openbaar vervoer. Dan haken die af en ik begrijp hen. Ik begrijp zeker hun bekommernissen. Ik ga mijn dan ook zeker nog eens richten tot De Lijn en de minister."