Week van de Belgische Mode

Nog tot zondag loopt de Week van de Belgische Mode. Zo'n 1.000 winkels en 100 merken nemen deel. Met de campagne willen de sectorfederaties Mode Unie en Creamoda de consument ervan bewust maken dat er Belgische merken zijn voor iedereen. In elke prijsklasse. Het aantal Belgische merken in de winkels is de afgelopen jaren ook gestegen. Het Belgische label is voor veel klanten een reden om te kopen. 

Bewust kiezen voor Belgisch label

55 procent van de consumenten kiest bewust voor een Belgisch label. Er hangen door de stijgende vraag dan ook 10 procent meer Belgische labels in de winkels, in vergelijking met vijf jaar geleden. Het Belgische karakter van een modemerk is voor de koper een extra reden om het item in de kast te hangen.

Isolde Delanghe, directeur Mode Unie

``We zien dat consumenten bewuster kopen en dat betekent ook dat ze meer en meer afstappen van die fast fashion. Ze denken na voordat ze iets kopen, ze willen kwaliteit en ze willen het ook langer dragen. Op die manier komen ze natuurlijk sneller bij die zelfstandigen modehandelaar die die merken verkoopt en beseffen ze ook dat als ik Belgisch koop, als ik lokaal koop dan draag ik mee bij aan de maatschappij en dan koop ik ook duurzaam. Wat zeker een argument is de dag van vandaag.``