maandag 29 april
18°C
8 km

Open brief gevangenispersoneel

Sinds maandag is er een staking aan de gang in alle Belgische gevangenissen. En die blijft voorlopig duren.

De vakbonden en minister van justitie, Paul Van Tigchelt (Open VLD) zijn ook gisteren niet tot een akkoord gekomen. Ze raken het niet eens over de overbevolking en het personeelstekort. Ook de personeelsleden zelf geven nu een signaal. Een anonieme, ontevreden werknemer uit de Gentse gevangenis richt zich nu zelf in een open brief tot de minister. Daarin wordt naast de overbevolking en het personeelstekort ook de staat van de gevangenissen en de werkdruk aangekaart.

Frederique Baele, voorzitter groep gevangenissen ACV: "Het personeel is het beu dat ze zo moeten werken want dat knaagt aan u als je mensen zo moet behandelen. Het zijn ook maar mensen die dat werk doen. Ook de werkdruk is enorm. Je kan niet iedereen helpen als je daar alleen staat voor 60 of 70 gedetineerden. Je geraakt moeilijk rond met het uitvoeren van je taken, je verliest op een gegeven moment het overzicht".

insluiten