maandag 25 januari
4°C
2 km

Ook knips aan de Dampoort en in Gentbrugge?

Gents mobiliteitsschepen Filip Watteeuw heeft zijn plannen voor de wijken Dampoort en Oud Gentbrugge voorgesteld. Dat zijn de eerste Gentse wijken die een eigen mobiliteitsplan krijgen. 

Net zoals de binnenstad krijgen ook de Gentse wijken een mobiliteitsplan. De stad hoopt zo de wijken veiliger te maken voor voetgangers en fietsers en wil daarom enkele drukke assen knippen. Er liggen drie scenario’s op tafel, waarop de inwoners nu kunnen reageren. In het voorjaar van 2021 neemt de stad een beslissing.

Zwaarste scenario
In het zwaarste scenario, het zoneplan, worden straten onderbroken zodat er drie zones ontstaan: Dampoortwijk en twee zones in Oud Gentbrugge. Het gaat onder meer over knips in de Frederik Burvenichstraat, de Toekomststraat en Gentbruggebrug. Autoverkeer kan vanuit de Dendermondsesteenweg ook niet meer de Land van Waaslaan op.  

Middenweg
Het tweede scenario is het rijrichtingsplan, waarbij doorgaand verkeer geweerd wordt door de rijrichting te veranderen. In dat plan komt er eenrichtingsverkeer aan het Henri Van Cleemputtenplein, de Forelstraat, Gentbruggestraat, Gentbruggebrug, Odilon Vanderlidenstraat en Frederik Burvenichstraat.

Wisselplan
In het laatste scenario blijft Gentbruggebrug open voor alle verkeer en wordt er in de Forelstraat eenrichtingsverkeer ingevoerd. Daarnaast zijn er ook straten in de omgeving van de Gentbruggestraat die eenrichting worden. Zo kan het verkeer vanaf de Jan Delvinlaan niet meer naar de Nijverheidskaai rijden.

Meer info?
Meer details over de verschillende plannen vind je hier: www.stad.gent/wijkmobiliteitsplan