donderdag 28 maart
12°C
78 km

GroenRood heeft problemen met de Martinusbrug in Deinze

Deinze krijgt een nieuwe fiets-en voetgangersbrug over de Martinusvijver in Petegem-aan-de-Leie. Dagelijks passeren hier honderden scholieren en die moeten veilig op school geraken. De nieuwe brug gaat samen met een veiligere oversteekplaats aan de Kortrijksepoortstraat. Volgens de stad vermijd je zo conflictsituaties met auto's en is het op die manier veel veiliger. Maar daar is oppositiepartij GroenRood het dus niet mee eens. Volgens hen zal de brug juist zorgen voor nog meer gevaarlijke situaties.

Voor GroenRood is de nieuwe brug te duur. Het totale kostenplaatje komt op een half miljoen euro. Bovendien win je als fietser maar een halve minuut Kritiek of niet. De plannen voor de bouw zijn goedgekeurd en er wordt nu een aannemer gezocht. De bouw is gepland voor halverwege dit jaar en zal zes à zeven maanden duren.over de brug te rijden, zegt De Dapper. En het zal er niet veiliger zijn. 

Winoc De Dapper, vervangend gemeenteraadslid GroenRood Deinze: "Wij zien hier gewoon dat wij rond die Leiearm kunnen gaan waar dat er nu al mogelijkheden zijn, mits een paar aanpassingen te doen voor fiets-en voetangers langs de Leie te laten lopen. En dan wordt er de overkant van de Leie van het eilandje wat wij noemen, tussen de Leiearm en de Leie zou er dus een doorsteek moeten gemaakt worden. Nu het fietsbrugje zelf, dat zou zelf een vier meter zijn met een hoek in en in die hoek zou dat op een drie meter komen. Wat volgens ons ook al een te smalle weg is. Dat is gewoon als we zien dat de minimum breedte die gevraagd wordt voor een gewoon fietspad al drie meter is en als je dan op vier meter nog voetgangers moet bijnemen, dan komt het te ver".

De stad Deinze gaat niet akkoord met de kritiek. Maar kritiek of niet., de plannen voor de bouw zijn goedgekeurd en er wordt nu een aannemer gezocht. De bouw is gepland voor halverwege dit jaar en zal zes à zeven maanden duren.

Bart Van Thuyne, schepen van Ruimtelijke Ordening Deinze: "Nu moeten de fietsers een klein beetje tegen de stroom in rijden. Door middel van deze fietsbrug gaan ze dat niet meer moeten doen. Stel nu dat wij zeggen dat ze rond de Martinusvijver moeten rijden, dan hebben zij op de parking verschillende conflicten met de auto en dat willen we vermijden. Bovendien willen we ook de kleine groenstrook, de bomen die aanwezig zijn op de oever van de Martinusvijver niet kappen. Dus de rechte tour, de recht aanbeweging is volgens ons de beste en veilige manier voor de vele fietsers die dit gaan gebruiken".