donderdag 28 maart
12°C
26 km

Gent niet blij met uitstel strengere LEZ-zone

De stad Gent heeft gemengde gevoelens bij het uitstellen van de verstrenging van de Lage emissiezone in de stad. De strengere maatregelen binnen de LEZ-zone zouden normaal gezien in 2025 ingaan, maar de Vlaamse regering heeft die verstrenging nu met een jaar uitgesteld. De reden is de koopkrachtcrisis door de coronapandemie en de hoge energieprijzen. De Gentse schepen van Milieu Tine Heyse begrijpt dat veel mensen het vandaag lastig hebben, maar de uitbreiding van de LEZ-zone moet, volgens haar, net de meest kwetsbaren helpen omdat zij vaak geen auto hebben en in de wijken met de meeste luchtverontreiniging wonen.

Op 1 januari 2025 zou de Lage Emmissiezone in de Gentse binnenstad uitgebreid worden met een aantal strengere maatregelen. Zo zouden ondermeer benzinewagens met euronorm 2 en dieselwagens met euronorm 5 de LEZ-zone in Gent niet meer binnen mogen. Maar de bestuurders met een vervuilende wagen krijgen van de Vlaamse regering nu een jaar extra tijd. Want de verstrenging van de LEZ-zone zal nu pas in 2026 ingaan. Volgens Vlaanderen hebben veel gezinnen het nu te moeilijk om de hoge inflatie en de torenhoge energieprijzen het hoofd te bieden. De stad Gent reageert met gemengde gevoelens op het uitstel.

Tine Heyse (Groen), schepen van Milieu Gent: "ik begrijp dat dat inderdaad nu op dit moment een beetje moeilijk ligt bij veel mensen, dat de koopkracht nu niet is wat het zou moeten zijn, tegelijk is het wel dat de LEZ een sociale maatregel is omdat het net de gezondheid van de meest kwetsbare mensen beschermd, omdat zij vaak in de slechtste gebieden wonen en dat zij vaak ook geen auto hebben, maar terug ik kan het deels wel begrijpen".

Op naar 2026

De invoering van de Lage emissiezone moet ervoor zorgen dat de meest vervuilende voertuigen de Gentse binnenstad niet meer binnen mogen om zo de luchtkwaliteit te verbeteren. En de regels worden nu dus nog wat strenger, weliswaar met een jaartje uitstel, vanaf 2026. Benzinewagens die voor 2001 gebouwd werden en dieselwagens die voor augustus 2015 gemaakt werden worden dan gebannen uit de LEZ-zone. En ook de hybride wagens zullen niet langer een vrijstelling krijgen om de LEZ-zone binnen te rijden. Dat geldt trouwens ook voor de bussen van vervoersmaatschappij De Lijn. De meest vervuilende exemplaren moeten er van tussen tegen 2026.