dinsdag 31 januari
8°C
11 km

DFDS neemt eerste van de 125 elektrische trucks in gebruik

Het Deense transport en logistiek bedrijf DFDS in de Gentse haven heeft vanmorgen de allereerste elektrische vrachtwagen in z`n vloot verwelkomd. De elektrische vrachtwagen is van het merk Volvo Trucks, die voorlopig nog alleen in Zweden elektrische vrachtwagens produceren. Maar vanaf eind volgend jaar zullen er ook elektrische Volvo Trucks in de fabriek in Gent van de band rollen. De elektrische vrachtwagen die DFDS de baan zal opsturen is de eerste van 125 elektrische Volvo Trucks die het bedrijf zal aankopen. En `t is een eerste belangrijke stap naar klimaatneutraal transport met vrachtwagens.

Met veel toeters en bellen werd de allereerste elektrische Volvo vrachtwagen vanmorgen van het cargoschip gereden aan het Mercatordok in de Gentse haven  De E-truck is het eerste exemplaar van 125 elektrische vrachtwagens die het Deense transport en logistiek bedrijf DFDS bij Volvo Trucks heeft besteld. `t Is een eerste stap naar een groenere en duurzamere vorm van goederentransport op de weg.

Niklas Andersson, DFDS : "Er is geen planeet B. We moesten wel iets doen om klimaatneutraal te worden als bedrijf. Het blijft een gewaagde gok natuurlijk want er zijn nog lang niet genoeg oplaadpunten voor onze vrachtwagens voor handen. Maar we moesten iets doen, dus daarom hebben we 125 elektrische Volvo vrachtwagens besteld.

Gentse vrachtwagens 

Het merendeel van de elektrische Volvo vrachtwagens zal trouwens uit de fabriek van Volvo Trucks in Gent rollen. Want zij zullen vanaf eind volgend jaar zelf elektrische vrachtwagens produceren. En daarmee bundelen twee grote havenbedrijven in North Sea Port de krachten om elektrische transportactiviteiten op de weg mogelijk te maken.

 Daan Schalck, CEO North Sea Port: "Het wordt hier steeds groener, hier in North Sea Port, ja dat klopt,  we zijn daar heel blij mee, we slagen erin om in dat netwerk van bedrijven die ook heel goed samenwerken om zo ook stappen te zetten naar die klimaatneutrale haven die we moeten worden, en ik denk dat het ook niet toevallig is dat het bedrijven zijn uit Skandinavische landen die hier het voortouw nemen, dus ik denk zeker havenintern dat dat de toekomst is, eigenlijk zelfs in een Vlaamse context want deze truck kan al 300 kilometer rijden en dat is toch al een mooie afstand en dat is voor ons de toekomst".