donderdag 28 januari
10°C
24 km

Coronacrisis, brexit én oliecrisis laten zich voelen in North Sea Port

North Sea Port, de fusiehaven van Gent, Terneuzen en Vlissingen, moest in 2020 niet alleen afrekenen met de coronacrisis, ook de brexit en de oliecrisis speelden een belangrijke rol. Daardoor daalde de goederenoverslag via zeevaart met 11,2%. De overslag van containers blijft wel groeien en North Sea Port trok een pak investeerders aan.

2020 was voor heel wat bedrijven een moeilijk jaar en dat is voor North Sea Port niet anders. Via zeevaart boekte de haven 63,5 miljoen ton goederenoverslag, dat is 8 miljoen ton minder dan het jaar voordien. Toch deed North Sea Port het nog een stuk beter dan in het rampjaar 2009. Door de financiële crisis verloor de haven toen een vijfde van de goederenoverslag. 

Overslag van containers zit in de lift

Meer dan de helft van die goederenoverslag is droge bulk. Die weet zich nog redelijk staande te houden, het zijn vooral de vaste brandstoffen (petcokes, steenkool en antraciet) en ijzererts die het moeilijk hadden. De overslag van containers doet het wél goed. Zelfs in 2020 groeide dat segment met 4,3%.  

Moeilijk jaar voor vloeibare bulk

Vloeibare bulk kende dan weer een moeilijk jaar, daar was een daling van 19,3%, voornamelijk te wijten aan de oliecrisis. Stukgoed kende een daling van 15% en ook het rorovervoer (zoals auto's, bussen en vrachtwagens) kende een daling van 16,8%. Ook de overslag via binnenvaart daalde, met 6,3%.

Recordjaar qua verkoop van gronden

Maar er was ook goed nieuws voor North Sea Port. In 2020 trok de haven een pak nieuwe investeerders aan. Zij kochten samen 76 hectare grond aan in het havengebied en dat is een verdubbeling tegenover 2019. North Sea Port hoopt dat de situatie dit jaar verbetert en dat er in de loop van 2022 een volledig herstel kan zijn.