donderdag 28 maart
12°C
196 km

Bouwmateriaal vervoeren via het water: "Het doel is een volledig duurzaam en emissieloos vervoerssysteem "

Aan de Nieuwevaart in Gent vertrok vanmorgen een elektrische boot, geladen met bouwmateriaal. Het ging om een testvaart, want Gent wil goederen op een milieuvriendelijkere manier door de stad vervoeren. Het uiteindelijke doel is om een boot te ontwikkelen die autonoom kan varen en vanop afstand bestuurd wordt.

Goederen vervoeren via de Gentse wateren. Het gebeurt nu al, maar het is de bedoeling om het meer en meer te doen. Vandaag werd een testvaart gehouden waarbij  bouwmateriaal op een elektrische boot naar de juiste locatie werd gebracht.

"Vervoer over water biedt heel wat uitdagingen, zeker in steden", vertelt An Vervliet (N-VA), gedeputeerde voor Economie. "Je hebt wat lagere bruggen, je hebt niet altijd kades. Het is belangrijk dat we die testen gaan doen. De beperkingen die we tegenkomen, nemen we dan uiteindelijk mee in de ontwikkeling van onze autonoom gestuurde boot."

25 ton materiaal
De elektrische boot vervoert 25 ton aan materiaal en kan varen dankzij 3 ton aan batterijen. Er is nu nog altijd iemand nodig die het vaartuig bestuurt, maar op termijn is het de bedoeling om de boot vanop afstand te kunnen bedienen. Dit is een eerste prototype, maar met het zogenaamde AVATAR-project is het de bedoeling om een volledig autonome elektrische boot te ontwikkelen.

"Vandaar dat er nu ook al antennes op het schip staan om connectie te maken met 4G en 5G en WiFi. Op die manier kunnen we dan de voorbereiding doen om de volledige automatisering te gaan uitwerken", zegt Peter Geirnaert van Urban Waterway Logistics.

Duurzaam en emissieloos vervoerssysteem
Goederen over het water vervoeren heeft als voordeel dat er minder vrachtwagens door de stad moeten rijden en het is ook beter voor het milieu. "De droom van de ontwikkeling van dit soort vaartuigen is om te komen tot een volledig duurzaam en emissieloos vervoerssysteem om diverse soorten logistiek te ontwikkelen. In een stad als Gent kunnen we via het water elke plek bereiken binnen een straal van 500 meter", besluit Geirnaert.