De afgelopen weken zijn er verschillende zware ongevallen gebeurd op de E17 ter hoogte van de werken aan het viaduct. Maar vanwaar komen al die ongevallen? En hoe komt het dat ze steeds daar gebeuren op zo'n korte tijd? Wij vroegen het aan Johan De Mol, mobiliteitsexpert aan de Universiteit Gent.

In twee weken tijd gebeurden er twee zware ongevallen met vrachtwagens, telkens op de E17 aan de werken aan het viaduct van Gentbrugge. Volgens mobiliteitsexpert van de UGent, Johan De Mol, hebben de verkeersongevallen in ieder geval niets met corona te maken. 

"Ik denk van niet. Veel van die vrachtwagenchauffeurs zijn blijven rijden natuurlijk. Hetgeen wat mogelijk kan zijn is dat autobestuurders weer hun cowboy-gedrag vertonen en zeer laat invoegen. Waardoor vrachtwagens heel laat afremmen en ongevallen kunnen ontstaan in de file. Dat is mogelijk. Maar in se heeft dit in veel mindere mate daarmee te maken", zegt Johan De Mol. 

Volgens De Mol zouden zulke zware ongevallen met vrachtwagens vandaag niet meer kunnen gebeuren, zeker niet omdat alle vrachtwagens uitgerust zijn met een advanced cruise control. Dat systeem zou het namelijk veiliger moeten maken om te rijden, zegt De Mol. Maar veel chauffeurs schakelen de cruise control uit. 

"Het grootste deel van die vrachtwagens zet die advanced cruise control, die bijna in alle vrachtwagens aanwezig is, zetten ze gewoon uit. Ze doen dat natuurlijk uit zogenaamde tijdswinst."

Ook aan de wegsignalisatie valt niets op te merken. Die is volgens het Agentschap Wegen en Verkeer voldoende aanwezig langs en over de snelwegen. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat naar aanleiding van het laatst ongeval nu wel een filedetectiesysteem installeren, om zo chauffeurs beter te kunnen waarschuwen. Wees dus vooral alert en kijk goed naar de borden langs de weg.

 

© Vanessa Declercq