Gisterenavond zijn in BOZAR in Brussel voor de 26ste keer de Henry van de Velde Awards uitgereikt. Deze awrads worden aanzien als een van de belangrijkste designprijzen in België. Oost-Vlaanderen scoorde bijzonder goed, onze provincie won maar liefst zes van de twaalf awards.

De Graphic & Communication Gold Award ging dit jaar naar Heren Loebas uit Gent voor hun project 'B401 Bruggenbouwers'. Portretten van 14 bruggenbouwers, Gentenaars die een toekomstvisie hebben over het viaduct B401, werden aangebracht op de pijlers van het viaduct, om zo rechtstreeks in interactie te gaan met de voorbijgangers en de gebruikers van het viaduct.

De Lifetime Achievement Award, een bekroning voor een ontwerper die minstens 30 jaar actief is, ging naar Erik Sijmons. Hij werkt al verschillende jaren als productontwikkelaar bij Samsonite in Oudenaarde. Hij is ondermeer de designer achter de Cosmolite, de valies die Samsonite in 2008 opnieuw op de wereldkaart zette.

De Collaborative Gold Award gaat naar Oase. Het Gentse Bailleul Ontwerpbureau ontwikkelde zintuigelijke ruimtes voor de cliënten van Het Gielsbos, een instelling voor mensen met mentale en/of fysieke beperkingen.

De Henry van de Velde Consumer Gold Award gaat dan weer naar Vibe. Zij hebben een inclusief communicatiehulpmiddel ontwikkeld voor de groeiende groep mobiele jongeren met een spraakprobleem. Pars Pro Toto ontwikkelde het voor Jabbla. Beide bedrijven zijn in Gent gevestigd.

Sportkompas wint de Henry van de Velde Digital Product Gold Award. Sportkompas helpt jonge kinderen bij het kiezen van een sport die bij hen past. De opdrachtgever is Sportamundi, een spin-off van de Universiteit Gent. 

Ten slotte ging familiebedrijf Niko uit Sint-Niklaas aan de haal met de Company Gold Award.

© Hannes De Smet