Lidl België, met hoofdzetel in Merelbeke, is toegelaten tot het Science Based Targets Initiative, een initiatief van onder meer de Verenigde Naties en het WWF dat bedrijven aanspoort om zichzelf op lange termijn sterke klimaatdoelstellingen op te leggen.

Met de toetreding is Lidl België de eerste supermarktketen in ons land en de tiende retailer wereldwijd met gevalideerde doelstellingen. Lidl is naast AB Inbev, Proximus, Thalys, International Post Corporation en Bpost het zesde Belgische bedrijf dat mocht toetreden tot het Science Based Targets Initiative.

“We zijn uiteraard erg trots dat we toegelaten worden tot dit internationale initiatief. Er ging een proces van 2 jaar rekenwerk en tientallen workshops aan vooraf. Vandaag hebben we vier concrete ambitieuze klimaatdoelstellingen gedefinieerd, gaande van onze gebouwen, mobiliteit, transport tot en met de miljoenen kilogram vlees die we jaarlijks verkopen. We werken concrete actieplannen uit voor elk van de doelen en subdoelen. De grootste uitdaging wordt zonder twijfel het betrekken en motiveren van de leveranciers in de volledige waardeketen, van de eersterangsleverancier tot en met de cacaoboer in Ghana. Alleen dan zullen we het verschil kunnen maken. En die ambitie heeft Lidl.” zegt Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl.

© Robbert Vancompernolle