Een krantenartikel in De Standaard zorgde vanmorgen voor heel wat commotie bij het Gentse kartel sp.a-Groen. In dat artikel stelt onder andere Joris Vandenbroucke van sp.a zich serieuze vragen bij de lage-emissiezones. Opvallend, want sp.a heeft de LEZ samen met de rest van het Gentse stadsbestuur pas ingevoerd in Gent. Voor de camera vandaag klonk het al een pak genuanceerder: "Het is de nationale partijlijn van de socialisten. Hier in Gent wordt nog altijd goed samengewerkt.

Volgens Joris Vandenbroucke (sp.a) zet de Lage Emissiezone heel wat Gentenaars die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen onder druk: “Het heeft geen zin om een Lage Emissiezone in te stellen als je niet zorgt voor alternatieven. Je kan niet verwachten dat mensen zich aanpassen als er geen alternatief is.”

Een uitspraak die met verbazing werd onthaald bij de Gentse coalitiepartner Groen. Vooral op Twitter kwam het tot een felle discussie tussen schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw en Vandenbroucke (zie foto's onderaan). Watteeuw zei onder meer het volgende: “De beslissing is genomen onder een socialistische burgemeester en werd herbevestigd in een nieuw bestuursakkoord. Ook door de sp.a van Joris Vandenbroucke.”

De plannen voor de LEZ liggen al sinds 2014 op de tafel waar de sp.a ook altijd rond zat. Maar het is vooral de nationale sp.a partijpolitiek die nu twijfelt aan die Lage Emissiezone.

Schepen van Milieu Tine Heyse (Groen): “Hier in Gent hebben ze dat samen met ons uitgewerkt en samen met ons gestemd. Wij zijn fier op de maatregelen die we genomen hebben, zoals de slooppremies. Maar dat bijvoorbeeld het openbaar vervoer beter zou moeten zijn, daar zijn we het hier in Gent over eens. Het mag ons niet weerhouden om lokaal echt ambities te hebben."

Ook Vandenbroucke staat achter alle zogenaamde flankerende maartregelen. Hij kijkt nu naar De Lijn en de Vlaamse overheid om te investeren in de stad. Voorlopig lijkt het brandje dus geblust.

© Soetkin Desloovere