De lage-emissiezone zal ook gevolgen hebben voor de marktkramers die wekelijks op de Vrijdagmarkt in Gent staan. Zij krijgen geen vrijstelling van betaling, al hadden ze dat wel aan de stad gevraagd. De stad Gent voorziet wel een aantal toegevingen voor de marktkramers.

Sommige martkramers staan op enkele jaren van hun pensioen en kunnen nu niet meer gaan investeren in een nieuwe vrachtwagen die de emissiezone wel binnen mag. "Die kosten zijn veel te hoog en kunnen nooit tijdig terugverdiend worden" klinkt het bij de marktkramers en du svroegen ze een onderhoud bij schepen Heyse van Milieu en schepen Bracke van Economie aan.

"We zijn daar niet gehoord, alles lag al vast en wij stonden voor voldongen feiten. Over de kostprijs en reglementen van de lage-emissiezone viel niet meer te onderhandelen." zegt Johan De Leeuw. van de beroepsvereniging voor ambulante Handelaars in Gent.

De marktkramers zijn ontgoocheld. In Brussel bijvoorbeeld krijgen de marktkramers wel een vrijstelling van betaling en kunnen ze nog steeds met hun diesel (vracht) wagens de stad in om op de markt te staan. "Maar in Gent krijgen ze korting op hun standplaatsgeld en een flinke subsidie voor de aankoop van een nieuwe wagen" zegt schepen van Economie Sofie Bracke. "Wij zijn gebonden aan de Vlaamse wetgeving en die laat ons niet toe om vrijstellingen uit te delen, maar we proberen inspanningen te doen om hen een toekomst te geven."

© Robbert Vancompernolle