’t Is niet altijd even veilig fietsen in Sint-Amandsberg, de grootste deelgemeente van Gent. De wijk Dampoort/Heilig Hart krijgt als een van de eerste buurten een verkeersplan. De stad wil het plan al uitrollen in 2021. Een goeie zaak, vindt onder andere actiegroep Velo-droom. Tenminste, als het op de juiste manier gebeurt. Daarom ging het Gents Milieufront samenzitten met de verschillende buurtcomités, om te luisteren waar in Sint-Amandsberg de kansen liggen en welke frustraties er zijn.

Het Gents Milieufront wil met hun dossier de stad een handje helpen in de ontwikkeling van het verkeersplan en dat het de aanzet kan geven tot dialoog. Ze willen vooral tonen dat het niet alleen draait om mobiliteit, maar ook rond ontmoeten en groenruimte. Zoals bijvoorbeeld in de Adolf Baeyensstraat.

En ook kan één van de drie steenwegen door Sint-Amandsberg makkelijk verdwijnen, zegt het GMF. Stuur het verkeer vanuit Lochristi of Lokeren dat naar Dampoort moet om via de R4 richting de toekomstige Verapazbrug. Een omweg die volgens het GMF nauwelijks langer is.
“Laten we er één van weg doen, laten we ze alle twee knippen. Tot een lokale weg omtoveren. Als je dan weinig verkeer hebt, kan je er terug bomen zetten, een groot fietspad, brede ruimtes voor de mensen die er wonen om terug buiten te komen. Misschien een groenzone waar iemand voor z’n deur kan zitten. Ik denk, ontmoeten, fietsen, voetgangers, ik denk dat we daar wat meer focus op moeten leggen. En ik denk dat dat zelfs op die twee steenwegen kan.” Zegt Bart Pannemans van Velo-droom

© Vanessa Declercq